De KNAC krijgt regelmatig vragen over brandstof voor klassieke auto’s. In vrijwel alle gevallen gaat het daarbij om benzine, omdat nagenoeg alle klassieke auto’s een benzinemotor hebben. Daarom gaan we in dit artikel specifiek in op benzine voor klassiekers.

 
Veel benzinemotoren in klassieke auto’s zijn ontwikkeld om te rijden op loodhoudende benzine. Die loodhoudende benzine is al sinds het midden van de jaren negentig van de vorige eeuw verboden, niet alleen omdat het giftig is, maar ook omdat lood neerslaat in de katalysator van een moderne auto, waardoor die zijn werking verliest. Benzines met loodvervanger zijn slechts mondjesmaat verkrijgbaar. Maar oudere motoren kunnen soms niet zonder lood of een loodvervanger omdat anders de niet-geharde klepzittingen van oude motoren beschadigen. Lood zat trouwens vooral in benzine om het octaangetal te verhogen, maar daarvoor zijn er inmiddels andere toevoegingen. Wie zelf een loodvervanger aan de benzine wil toevoegen heeft de keuze uit vele toevoegingen.
 
Of uw klassieker benzine met een hoog octaangetal nodig heeft, is meestal goed op te zoeken in het instructieboekje (indien nog aanwezig) of anders is er in literatuur wel wat over te vinden. Nederland heeft bovendien veel goede klassiekerbedrijven en goede merkenclubs die daarover kunnen adviseren.
 
Bio-ethanol
Het probleem waar klassieke auto’s vandaag de dag vooral last van hebben – en dat gaat nog erger worden – is de toevoeging van bio-ethanol aan benzine. Sinds enkele jaren wordt er aan Euro 95 bio-ethanol toegevoegd omdat deze brandstof de CO2-uitstoot bij de bron vermindert. Bij de groei van de planten waaruit deze bio-ethanol wordt vervaardigd wordt immers CO2 door die planten opgenomen. Bij het verbranden van bio-ethanol komt de CO2 weer vrij.
 
Het percentage van bijgemengde bio-ethanol in Euro 95 bedroeg in ons land tot voor kort maximaal 5 procent, maar dat gaat vanwege Europese richtlijnen stijgen naar maximaal 10 procent. Vandaar dat deze benzine op alle pompen in Europa op  termijn de nieuwe aanduiding E10 in een cirkeltje krijgt. Het betekent doodgewoon dat er tot 10 procent bio-ethanol kan zijn bijgemengd (meestal is dat ook zo). Uiteindelijk zal dat percentage verplicht 10 procent worden in 2020, want de landen in de EU hebben met elkaar afgesproken dat in 2020 minimaal 10 procent van de brandstof in het vervoer uit alternatieve brandstoffen moet bestaan.
 
Bio-ethanol is niet goed voor oude motoren. Grofweg kun je stellen dat motoren in auto’s van voor 2000 er niet goed tegen kunnen. Het materiaal waarvan de pakkingen zijn gemaakt, verschillende rubber onderdelen (slangen en membranen) en kurk en zink kunnen beschadigen door bio-ethanol. Hoe ouder de auto, hoe groter de kans op schade en problemen.
 
Brandstoftoevoeging
Veel eigenaren van klassieke auto’s tanken om problemen te voorkomen met bio-ethanol Super loodvrij 98 of een ander benzine met een hoog octaangetal (98 of hoger), maar alleen de aanduiding super of 98 octaan is geen garantie dat een benzine ethanolvrij is. De KNAC heeft brandstofmaat-schappijen gevraagd of ze nog benzine leveren die vrij is van bio-ethanol en dat blijken er nog drie te zijn. In alfabetische volgorde zijn dat BP Ultimate (98 octaan), Firezone Competition 102 (102 octaan) en Shell V-Power (98 octaan). Volgens Firezone zal dat nog lang zo blijven, omdat deze speciale benzines niet onder de richtlijnen vallen van de EU. 
 
 
Wie in zijn omgeving geen tankstation kan vinden dat ethanolvrije benzine verkoopt, kan een speciaal middel toevoegen aan de benzine dat de schadelijke effecten van bio-ethanol opheft. De KNAC biedt in haar webshop ook een middel aan dat de schadelijke effecten van bio-ethanol opheft en tevens als loodvervanger dient. Daarnaast is in de webshop een toevoeging te bestellen die de tank en het brandstofsysteem beschermt tijdens de winterstalling. De bio-ethanol in de benzine trekt namelijk water aan en dat kan roest veroorzaken in de benzinetank en schade veroorzaken in het brandstofsysteem. 
 
 

 
Pinksteren 2019 gaan wij weer op reis met de VARLN. Nu naar THÜRINGEN in Duitsland.
Vanaf donderdag 06 juni t/m 2e Pinksterdag maandag 10 juni 2019
Wij zullen in 2019  1 dag langer op reis gaan omdat het gebied Thüringen zoveel te bieden heeft dat het echt de moeite waard is om er een dag langer te verblijven.
Wat gaan Rob en Teus jullie aanbieden in 2019:
Donderdag 06 juni verzamelen in de buurt van Venlo dicht bij de grens van Duitsland.
Voor diegenen die van het hoge noorden of het verre zuiden komen is er de mogelijkheid om op de verzamelplaats te overnachten, zodat U fris aan de reis naar Thüringen kunt beginnen.
Vanaf Venlo is het dan nog 370 km naar ons hotel in de plaats Poppenhausen, wel Autobahn kilometers.
Vrijdag 07 juni is er een mooie tocht naar de voormalige DDR-grens bij Point Alpha, waar nog een stuk van het ijzeren gordijn staat met schiettorens, mijnenvelden en prikkeldraad. In een van de torens is ook het verdrag tot hereniging van West- en Oost-Duitsland getekend.
Zaterdag 08 juni gaan wij een wat langere tocht maken, 130 km heen en 130 km terug. Wij  gaan naar Weimar, bekend om zijn Weimarrepubliek. De stad Weimar lag t/m 1990 in de voormalige DDR en is nu een van de mooiste historische binnensteden van Duitsland. Ook het concentratiekamp Buchenwald ligt in de buurt.
Zondag 09 juni {1e Pinksterdag} bezoek aan een klooster met een bierbrouwerij erin, typisch iets voor Teus die in alles gelooft en ook van bier houdt. ‘s Middags naar Fulda, een stad vol terrassen en prachtige vakwerkhuizen maar ook een prachtige historische bisschopsstad en bekend om zijn barokke architectuur. Bonifatius heeft deze in 744 gesticht door het Benedictijnerklooster te bouwen. Bekend is ook de romaanse Michaelskerk {818-822}.  
Maandag 10 juni {2e Pinksterdag} gaan we een mooie terugreis beginnen richting …? Waar je maar heen wilt, je bent al een stuk op weg naar het zuiden van Europa. Vanaf Fulda is het niet ver meer naar München.
 
Wij verblijven in een 4 sterren hotel in Poppenhausen op basis van halfpension. Dit familiehotel staat zeer goed bekend en Teus en Rob hebben de voortreffelijke keuken vast voor jullie uitgeprobeerd.
Wat krijgt U:
- Ontvangst in Venlo met koffie/thee en iets lekkers
- 4 x overnachting op basis van 2 personen per kamer
- 4 x zeer uitgebreid ontbijtbuffet 
- 4 x diner
- 1 polo bedrukt met Alfa en Varln logo’s per persoon
- Entreegeld museum Point Alpha
- Routeboek met alle informatie van de omgeving en wegbeschrijving
- 1x rallysticker
- 2x deursticker met Uw naam erop
En natuurlijk weer de ouderwetse gezelligheid die je gewend bent van de VARLN en van Teus en Rob.
Wij hebben het hele hotel afgehuurd zodat wij lekker lawaai kunnen maken aan tafel, zonder dat andere gasten zich storen aan ons. Dat houdt wel in dat jullie er vroeg bij moeten zijn met inschrijven want wij hebben maar 22 kamers en nog een gastenverblijf indien nodig.
Per equipe 2 personen op basis van 2 persoonskamer € 795,- inclusief alles wat hierboven staat
Voor de alleenreizende onder ons € 495,- inclusief alles wat hierboven staat.
Deelname is zeker als de betaling op de bankrekening van de VARLN staat.
Annuleringsverzekering zelf afsluiten.
Inschrijfformulier invullen en per E-mail sturen aan: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Bankrekening nr. NL37 RABO 0150067992 t.n.v. VARLN – BLR 2019

Een indicatie van de reis klik hier

Inschrijfformulier

 

 

Dit jaar wordt Auto Moto d’Italia gehouden op 21 oktober 2018 op een mooie, nieuwe locatie namelijk: Expo Haarlemmermeer, Stelling 1, 2141 SB  Vijfhuizen. Open van 10.00-17.00 uur. 
In de indoorruimte mooie Italiaanse klassiekers maar ook Italiaanse supercars. Buiten vele Italiaanse schonen, behalve uiteraard Alfa Romeo’s ook Fiats, Ferrari’s, Lamborghini’s enzovoort en ook een Concorso d’Eleganza.  
De VARLN is met een stand aanwezig, dus wij zien jullie graag!
Italiaanse sferen en muziek maken dit dagje uit tot een feest. Zie ook de website: www.automotoditalia.nl 

Voor onze leden zijn kaarten in de voorverkoop beschikbaar voor € 10 per persoon, samen met een clubautoticket. Via een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. kun je deze clubautoticket aanvragen en daarna uitprinten en duidelijk zichtbaar achter de voorruit plaatsen. 
Daarbij moet je zelf online de clubentreetickets bestellen en betalen! Clubcode = CLUB2 , daarna wel op “toevoegen”  klikken.  

De Brabantrit voor dit jaar belooft weer een toppertje te worden. We rijden door mooie Brabantse landschappen waar we onderweg diverse Brabantse horecagelegenheden tegenkomen voor een hapje en een (extra) rustpauze onderweg. We hebben de rit bewust niet moeilijk gemaakt, zodat deze voor iedereen goed te rijden is. De Brabantrit voor dit jaar belooft weer een toppertje te worden. We rijden door mooie Brabantse landschappen waar we onderweg diverse Brabantse horecagelegenheden tegenkomen voor een hapje en een (extra) rustpauze onderweg. We hebben de rit bewust niet moeilijk gemaakt, zodat deze voor iedereen goed te rijden is. Uiteraard hebben we wel vragen verwerkt in deze rit van 100.2 kilometer voor het ‘spelelement’.

We starten dit jaar bij Driessen Alfa Romeo, Pietersbergweg 27 in Eindhoven. Wij verwachten jullie daar vanaf 10.00 uur, waar we de rit rond 10.30 - 10.45 uur willen gaan starten. We eindigen bij een mooie Brabantse Hoeve met een leuke, lekkere en betaalbare menukaart. We zullen de actuele menukaart afdrukken in het routeboek. Je kan voor aanvang van de rit doorgeven of jullie na afloop daar mee blijven eten.Wij zien jullie graag op 4 november a.s. bij Driessen Alfa Romeo in Eindhoven. Neem geen paraplu, maar goed weer en goede zin mee...

Een prachtige rit door Midden en Noord Limburg met zelfs een stukje Brabant, 

georganiseerd door broer Mark Extra met ondersteuning van Rob en Teus, dus dan kan het niet anders dan een fantastische dag worden.  
 
Wij zien jullie graag 23 september, om 10.00 uur onder het genot van een kopje koffie of thee voor weer een gezellige rit. 

Het startpunt is bij
 
Auto Creemers
Solvayweg 3 
6049 CP Herten-Roermond
Telefoon: 0475-321092 

 

VARLN na de zomer

 

Op 9 september  is vanaf 12.00 uur de deur open bij Gianni, La Forgia Classico, Breudijk 1A in Harmelen.

Programma:

Welkom met koffie / thee.

Lezing door Cees Ek over OLIE. Cees heeft zijn hele werkzame leven kennis opgedaan over olie, heeft hier veel verstand van en
gaat ons nu hier het een en ander over vertellen maar ook praktisch laten zien.

In de loop van de middag gaan we BBQ-en.

Opnieuw met hulp van Teus en Gianni. 

Aanmelden is noodzakelijk, in verband met een maximum aan het aantal deelnemers maar ook in verband met de voorbereidingen voor de catering. 

Interesse?

Aanmelden bij het secretariaat, bij voorkeur via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  

Uiterste aanmelddatum: 29 augustus.

De VARLN ging op pad met de absolute automobiele haute couture van dit moment. We gingen fijnproeven met de meesterlijke koningsversies van de Alfa Romeo Giulia & Stelvio, de magische Quadrifoglio’s! Dit koningskoppel is niet alleen oogverblindend mooi, maar samen zijn ze ook nog eens goed voor meer dan 1.000 pk, bieden ze een verpletterende acceleratie en produceren ze een geluid dat je doet sidderen tot in het diepst van je vezels. Dít is pure passie. Wat maakt deze auto’s zo bijzonder en waarin verschillen deze bloedbroeders van elkaar? U leest het in de volgende Duemila…

Deze vergelijkingstest werd mogelijk gemaakt door Alfa dealer Kien. Speciale dank aan Rick en Jibbe te Velp. 

Zondag 1 juli a.s  gaat de Oost Nederland rit van start bij Bella Macchina, Noordzeestraat 23002, in Deventer, postcode 7411 MA.Zondag 1 juli a.s  gaat de Oost Nederland rit van start bij Bella Macchina, Noordzeestraat 23002, in Deventer, postcode 7411 MA.Om 09.45  ontvangst met koffie en iets lekkers. 
Wij gaan een schitterende toertocht rijden door de uiterwaarden van de IJssel en het glooiende landschap van het Sallandse Heuvelland,  waar de koeien nog los lopen en de boerendochters nog knipogen naar de voorbij rijdende Alfa’s. De toertocht zal ongeveer 135 km zijn (Teus km’s) .De rit zal ook weer eindigen bij Bella Macchina  in Deventer, inleveren van de vragenlijst tot uiterlijk 16.30 uur zodat de prijsuitreiking om 17.00 uur kan plaats vinden.Bella Macchina ligt een paar km van de A1 zodat iedereen weer op een mooie tijd thuis kan zijn.Wij zien jullie gráág zondag 1 juli in Deventer. Huib en Louiza en Teus

Ook de VARLN ontkomt niet aan de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

 Vanaf 25 mei 2018 is deze nieuwe wet van kracht. Dit betekent dat ook wij ons houden aan de regels van de AVG. De VARLN verwerkt persoonsgegevens van de leden. Deze gegevens worden bijgehouden in onze ledenadministratie. Zonder deze gegevens kunnen wij onze leden bijvoorbeeld geen Duemila sturen of uitnodigen voor een evenement. 
Welke gegevens verwerkt de VARLN?De persoonsgegevens die wij in ons systeem bijhouden zijn de naam, adres, geboortedatum en e-mail adres van onze leden. En, als het lid een machtiging heeft ondertekend, het bankrekeningnummer. Dit zijn reguliere gegevens. Bijzondere persoonsgegevens (bijvoorbeeld medische informatie, geloofsovertuiging etc.) noteren wij niet. De VARLN gaat zeer zorgvuldig om met de gegevens van onze leden. Persoonsgegevens zullen nooit zonder toestemming worden verstrekt aan partijen buiten onze vereniging.


 




 

 

 

 

 

Aankomende evenementen

16 December - NoordHolland Rit